Blar i NTNU Open på forfatter "Dagsland, Sindre"
-
Aspekt som analytisk tilnærming til utforskende elevtekster
Dagsland, Sindre (Journal article; Peer reviewed, 2019)Når elever blir bedt om å utforske noe i en skriveoppgave kommer det til syne en spenning mellom det utforskende som prosess eller produkt: En utforskende tekst (som tekstlig produkt) og en utforskende aktivitet (prosess) ... -
The Complexity of Assignment Design: Functional Dimensions and Semiotic Domains in Assignments Designed by Teachers in the NORM-project
Dagsland, Sindre; Kvistad, Anne Holten; Otnes, Hildegunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Designing writing assignments for pupils is a complex task. The teacher must make a lot of choices regarding what type of text to write, what the purpose of the writing should be, which audience the texts should have etc. ... -
«Det er ikke noe artig, men du gjør det likevel»: En kvalitativ kasusstudie av umotiverte gutteleseres investering i litterære samtaler
Stilson, Michael (Master thesis, 2023)Denne kvalitative kasusstudien undersøker på hvilken måte umotiverte guttelesere i videregående skole er i stand til å benytte seg av karaktertrekk og egenskaper knyttet til elevenes affinitetsidentitet (Gee, 2000) og ... -
"Det er jo bare gøy å tale i tegneseriens sak" - en studie av tegneseriens potensial i skolen
Bonden, Jenny (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker tegneseriens potensiale i litteraturundervisningen gjennom fire fjerdeklassingers uttalelser om tegneserier. Formålet med denne masteroppgaven er å bruke informasjon om hva elevene synes og ... -
Han lager engler, han får det til
Medalen, Sondre (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie som undersøker hvordan tiendeklassinger fortolker og utvikler sine fortolkninger av raplåtene BARAF/FAIRUZ og Historien om Nassor Del 3-Jessie, Cast. Elevenes tolkninger ... -
Kommunikativ skriving på 3. og 4. trinn
Eggen, Ingrid Aasheim (Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke skriveoppgaver i norskfaget, basert på læreverket Nye Zeppelin, for 3. og 4. årstrinn. Dette læreverket er skrevet etter, og basert på den nye læreplanen Kunnskapsløftet ... -
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning
Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet ... -
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser
Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Multimodal kohesjon i elevtekster. En sosialsemiotisk multimodalitetsanalyse av seks elevtekster fra Normprosjektet
Antonsen, Mathea Berg (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan samspill mellom modaliteter utspiller seg i multimodale elevtekster på 3. og 7. trinn. Jeg utforsker på hvilken måte kohesjonsmekanismer, definert og utviklet av Theo van Leeuwen ... -
Om å jakte på heffalomper: Et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk
Dagsland, Sindre (Doctoral theses at NTNU;2018:99, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag av avhandlingen Avhandlingen bygger på en kvalitativ undersøkelse av hvordan elever i samme klasse på 6. trinn skriver antatt reflekterende og utforskende tekster i norsk og matematikk. Det nasjonale ... -
Refleksjonens nytteverdi : en kvalitativ kasusstudie av tre elevers reflekterende ytringer om arbeid med skjønnlitteratur
Dagsland, Sindre (Master thesis, 2012-05) -
Tarzan og de svarte lovløse. Tverrestetisk elevlåtanalyse
Dagsland, Sindre; Reistadbakk, Egil Furu (Chapter, 2023) -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
Diesen, Even Igland; Dagsland, Sindre; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ...